LA RELAXACIÓ

En el meu cas, i imagino que com a molts de vosaltres, davant de reptes importants moltes vegades he notat com els músculs es tensaven, com augmentava la freqüència cardíaca, com una suor freda em recorria per l’esquena i com les mans em tremolaven tant que era incapaç de parar-les… I, davant d’aquesta situació, la gent del meu voltant em deia: tranquil·la, ho faràs bé, només t’has de tranquil·litzar… i jo em pregunto: SABEM TRANQUILITZAR-NOS?

nervios

Són poques les persones que per sí soles, sense un aprenentatge previ, saben tranquil·litzar-se adequadament, ja que moltes persones recorren a l’ús de recursos externs com els fàrmacs per a poder aconseguir aquell estat de tranquil·litat que desitgen.

A continuació us deixo un fragment d’un article de La Vanguardia on parla sobre els fàrmacs i sobre la importància de recórrer a altres recursos com la Psicoteràpia:

Las cifras, extraídas de una encuesta realizada por la Organización de Consumidores y Usuarios (OCU) a dos mil ciudadanos de entre 18 y 74 años, pone números a un fenómeno sobre el que desde algunos ámbitos médicos se viene alertando: la generalización –y frivolización, en palabras de algunos– del consumo de medicamentos relacionados con la ansiedad o el estrés. Según datos del Ministerio de Sanidad, los ansiolíticos son la droga más consumida después del tabaco y el alcohol, y por encima del cannabis: más de un 15% de las mujeres y el 7,6% de los hombres declaró haberlos consumido en el 2011 en la encuesta domiciliaria sobre alcohol y drogas en España (Edades). En el 2005, los porcentajes eran del 6,7% y el 3,5%, respectivamente.

“El aumento escandaloso del consumo de estos fármacos tiene que ver con la evolución de la cultura occidental, cada vez más negadora de las emociones y las sensaciones; con el hecho de que los médicos no estamos suficientemente preparados ni tenemos recursos ni tiempo para abordar emociones como la tristeza, el miedo, la angustia o la fobia y lo resolvemos recetando medicamentos, y con el gran poder que posee la industria farmacéutica”, resume el presidente de la Sociedad Española de Medicina Psicosomática y Psicoterapia, José Luis Marín.

También la presidenta de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, Eudoxia Gay, cree que el elevado consumo de tranquilizantes, somníferos y antidepresivos tiene que ver con que en nuestra sociedad “hay muy poca tolerancia a la frustración y la gente quiere soluciones rápidas a sus problemas y tira de fármacos en lugar de elaborar su ansiedad, de desarrollar mecanismos de defensa ante los problemas que les provocan esa angustia y de buscar formas de vida más sanas para disminuir la tensión y el estrés”. Enric Aragonés, responsable del grupo de salud mental de la Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunitaria (SemFyc), comenta que la mayoría de problemas de ansiedad que plantean los pacientes que pasan por los centros de salud no son problemas médicos, sino sociales y económicos, y eso no debería medicarse. “Los médicos debemos contenernos, no medicalizar lo que no son situaciones patológicas, y ayudar al paciente a encontrar otras soluciones”.

Cita: http://www.lavanguardia.com/estilos-de-vida/20130322/54370459575/cuidado-con-los-tranquilizantes.html

medicamentos

Aixi doncs, com us comentava al principi, els problemes, les preocupacions excessives, les exigències curriculars i un ritme de vida massa accelerat creen en el nostre organisme tensions físiques i mentals que ens provoquen cansament, ansietat, insomni, tensió muscular…

El nostre cos queda en un estat que s’anomena d’activació i si no fem res per desactivar-lo, aquests símptomes acaben persistint i ens trobem malament de manera continuada.

A través de la Psicologia presentem una sèrie de tècniques de relaxació on el principal objectiu és la d’ensenyar a la persona a controlar el seu propi nivell d’activació sense l’ajuda dels recursos externs com els fàrmacs. Existeixen diverses tècniques com la meditació, la relaxació progressiva, la respiració… Les quals aniré explicant al llarg del  blog.

10-Técnicas-de-relajación-para-reducir-el-estrés

A l’entrada d’avui us volia exposar els beneficis que produeix la relaxació per tal de mostrar-vos la importància de practicar-la.

Així doncs, la pràctica de les tècniques de relaxació ajuda, entre altres coses, a:

  • Millora l’autocontrol emocional
  • Tenir una actitud mental positiva
  • Incrementar la memòria
  • Combatre l’ansietat, la depressió, l’estrès o les fòbies
  • Eliminar la tensió física
  • Combatre l’insomni
  • Evitar la hipertensió o l’infart
  • Incrementar els nivell de leucòcits (millora del funcionament del sistema inmunològic)

unnamed_1

Com ja he comentat, en les següents entrades us aniré exposant els diferents mètodes i tècniques per treballar la relaxació.

descarga

Fins la pròxima!

Raquel

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s